Nu koras Årets produkter på Pressbyrån och 7-Eleven

Reitan Convenience Sverige (RCS) kan nu presentera vinnarna från årets leverantörsträff, som hålls årligen för att uppmärksamma särskilda prestationer hos Pressbyråns och 7-Elevens leverantörer. Utmärkelsen Årets produkt på 7-Eleven gick till Nocco Grand Sour och på Pressbyrån tog Velo Crispy Peppermint slim hem förstaplatsen.

Reitan Convenience Sveriges årliga leverantörsträff ägde rum den 13 september på hotellet At Six i Stockholm. På plats var medarbetare och leverantörer som tillsammans firade samarbetspartners till RCS som utmärkt sig lite extra under året. Priser delades ut till Årets produkt, Årets KAM (Key Account Manager) och Årets samarbetspartner. Dessutom offentliggjordes nomineringarna till Årets Leverantör, en utmärkelse som delas ut på RCS årliga Riksmöte under våren.

Årets produkt på Pressbyrån blev storsäljaren Velo Crispy Peppermint slim och för 7-Eleven prisades kundernas favorit Nocco Grand Sour.

– Som bolag är vår ambition att förändra branschen och skapa framtidens convenience. Ett arbete som inte är möjligt utan modiga och innovativa leverantörer. Därför känns det extra roligt att få fira framgångarna tillsammans ordentligt en gång per år. Årets vinnare har verkligen utmärkt sig under året och vi kan bara säga: bra jobbat och stort grattis, säger Marie Wedin, Kommersiell direktör på Reitan Convenience Sverige.

RCS delade även ut utmärkelsen Årets KAM (Key Account Manager). I år gick utmärkelsen till Patrik Dahlback på Fazer Sverige, som uppmärksammades för sitt genuina engagemang och sitt starka fokus på servicehandeln.

Priset för Årets samarbetspartner gick till Viametrics som belönades för sina tjänster för fysiska flöden och butikskonvertering.

Nominerade till Årets LeverantörerPriset för Årets Leverantör delas ut vid vårkanten vid RCS årliga Riksmöte och under leverantörsträffen offentliggjordes de nominerade för utmärkelsen. De nominerade för Pressbyrån är Coca-Cola Europacific Partners, Arla Foods och Fazer Sverige. För 7-Eleven är de nominerade Vitamin Well, Lindvalls och Carlsberg.

Reitan Convenience Sverige presenterar ett starkt 2023 och tar krafttag i sitt hållbarhetsarbete

Ett framgångsrikt år som präglats av ett starkt resultat och stora kliv mot en hållbar omställning. Kraftigt ökade hållbarhetskrav på leverantörer och tydliga mål att fasa ut riskråvaror som palmolja och traditionella cigaretter ska bidra till att Reitan Convenience Sverige når sina hållbarhetsmål. Det visar bolagets års- & hållbarhetsredovisning för 2023.

Omsättningen för Reitan Convenience Sverige (RCS) landade under 2023 på 756 miljoner kronor, en ökning med 9 procent jämfört med 2022.

– Trots en tuff marknad har vi gjort en snabb återhämtning efter pandemiåren och den totala försäljningen i våra butiker är nu över 4 miljarder vilket överträffar vårt tidigare rekordår 2019. Jag vill rikta ett stort tack till våra franchisetagare för deras engagemang för såväl sin affär och våra kunder. Jag ser även på det kommande året med stor tillförsikt där vi bland annat planerar en fortsatt expansion på fler platser under 2024, säger Anna Wallenberg, vd för Reitan Convenience Sverige (RCS).

RCS bedriver sedan länge ett ambitiöst och långsiktigt hållbarhetsarbete och har högt ställda mål. Under 2023 har RCS genomfört en djupgående analys av sitt totala avtryck. Genom att koppla ihop mångdimensionell hållbarhetsdata med finansiell data är det nu möjligt för bolaget att se vilka kategorier, produkter och ingredienser i verksamheten som har störst hållbarhetspåverkan.

– Vi har aldrig haft så bra koll på vårt avtryck som vi har nu, där vi kan exempelvis se att 25 procent av det som säljs i våra butiker innehåller palmolja. Det har gjort att vi kan se var vi verkligen kan göra skillnad, vilket gett oss möjlighet att sätta tydliga mål för vad vi kan göra själva samt i nära samarbete med våra leverantörer, fortsätter Anna Wallenberg.

Under året höjdes kraven på RCS produktleverantörer genom en ny villkorsbilaga till bolagets uppförandekod. I villkorsbilagan beskrivs bland annat mål för riskråvaror, så som ett sortiment fritt från palmolja från 2027 och att inga nya, traditionella cigaretter tas in i sortimentet från 2026. En kraftig minskning av rött kött planeras även som ett led i minskad klimatpåverkan.

– Vi vill leda den hållbara omställningen i vår bransch. Genom vår uppförandekod går vi längre än vad som krävs av oss och använder den som ett verktyg för att leda en förändring på marknaden tillsammans med våra leverantörer. Vi har också insett att vi måste tänka stort för att nå våra ambitiösa klimatmål och prioritera innovation, säger Linnéa Borgström, HR- och hållbarhetsdirektör för RCS.

Pressbyråns living lab, PBX, som funnits i två år, spelar en viktig roll för att utforska nya hållbara lösningar för framtidens convenience. Under 2023 lanserades flera nyheter på PBX, till exempel en kombucha gjord på kaffesump och buljong gjord på ben från ekologisk kyckling från Sverige som “on-the-go”-dryck.

RCS långsiktiga mål är att minska totala utsläpp med 46 procent i alla led till 2030 jämfört med basåret 2019.

Ett urval av 2023 års hållbarhetsarbete:

Beslut att ha ett sortiment helt fritt från palmolja från 2027 Beslut att fasa ut traditionella cigaretter ur sortimentet. Från och med 2026 tas inga nya traditionella cigaretter i sortimentet, och därefter gradvis utfasning av cigarettförsäljningen. Långsiktiga mål satta för ett flertal andra riskråvaror, bland annat kaffe, kakao och rött kött. Drygt 10 procent av matsvinnet har räddats, bland annat genom samarbete med Karma. Fortsatt arbete för ökad jämställdhet, mångfald och inkludering i organisationen.

Världsdagen för Downs syndrom: Reitan Convenience Sverige uppmärksammar Downs syndrom genom flera initiativ

Inför världsdagen för Downs syndrom krokar Reitan Convenience Sverige arm med Svenska Downföreningen och Arbetskamraterna för att främja inkludering och öka medvetenheten om Downs syndrom i samhället. Satsningen innefattar bland annat en gemensam insamlingskampanj i butik tillsammans med Trocadero samt interna utbildningsinsatser hos RCS med syfte att skapa inkluderande arbetsplatser för personer med Downs syndrom.

I år inleder Reitan Convenience Sverige (RCS) ett gemensamt arbete med Svenska Downföreningen för att öka medvetenheten och stödet för personer med Downs syndrom. Som en del av initiativet kommer Trocadero och Pressbyrån att stödja föreningen genom att donera fem kronor för varje 50-centiliter Trocadero-flaska som säljs på Pressbyrån fram till den 24 mars.

– På RCS är vi mycket glada över detta arbete med Svenska Downföreningen och Trocadero. De initiativ som vi genomför tillsammans är en viktig del av vår ambition för att skapa en inkluderande miljö i såväl våra butiker som servicekontor där alla känner sig välkomna och uppskattade för den de är. Dessutom ser vi fram emot att öka medvetenheten och förståelsen om personer med Downs syndrom till både RCS medarbetare och våra kunder, säger Linnéa Borgström, HR- och hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience i Sverige.

Inkluderande arbetsplatser med Arbetskamraterna

RCS har även påbörjat ett samarbete med Arbetskamraterna, en ideell organisation som är en länk mellan personer med intellektuell funktionsnedsättning och företag. Samarbetet går ut på att hitta rätt personer ur Arbetskamraternas nätverk för att praktisera på RCS servicekontor och ute i butik. Utöver det sker ett utbyte av erfarenheter och kompetens inför en kommande lansering av deras digitala förmedlingstjänst. Lanseringen sker senare i vår.

– I dag är tyvärr en stor majoritet av personer med Downs syndrom exkluderade från arbetslivet. Detta trots att flera både önskar att arbeta och, precis som alla andra, har mycket att bidra med. Därför är vi på Arbetskamraterna väldigt glada över att få ta del av kunskapen inom Reitan Convenience Sverige för att kunna skapa en bra mötesplats för privatpersoner och företag som vill göra skillnad för våra arbetskamrater, säger Sussie Balsom, Projektledare på Arbetskamraterna.

– Vi på Svenska Downföreningen är djupt glada över Reitan Convenience Sveriges initiativ att erbjuda praktikplatser till personer med Downs syndrom och inte minst 'Rocka sockorna'-kampanjen tillsammans med Trocadero. Genom mötet mellan vår förenings brinnande engagemang för personer med Downs syndrom och Pressbyrån och Trocaderos vilja att bidra med sin räckvidd och inflytande, skapas en mer kraftfull röst där vi tillsammans arbetar för ett mer inkluderande samhälle och en bättre framtid för alla, säger Veronica Magnusson Hallberg, Ordförande för Svenska Downföreningen.

Om Svenska DownföreningenSvenska Downföreningen ökar kunskapen om Downs syndrom och driver påverkansarbete för full delaktighet och självbestämmande. Föreningen ger personer med Downs syndrom och deras familjer en plattform där de kan göra sina röster hörda och skapar möjligheter för aktiviteter, möten och gemenskap.

Om ArbetskamraternaArbetskamraterna är en ideell organisation som fungerar som en länk mellan personer med intellektuell funktionsnedsättning och företag som vill anställa arbetskraft med olika perspektiv och erfarenheter. Organisationen strävar efter att hjälpa dessa individer att hitta meningsfulla arbetsplatser, praktikplatser och aktiviteter som de själva drömmer om.

Nyhet: PBX och ICHA lanserar kombucha gjord på kaffesump

Pressbyråns living lab PBX och dryckesföretaget ICHA tar nu nästa steg mot cirkuläritet genom att lansera en helt ny kombucha gjord på kaffesump. I stället för att slänga kaffesump som blivit över i PBX-butiken har den använts till att brygga en helt ny dryck, ICHA Kombucha Chai Coffee Grounds.

Varje dag komposteras eller slängs stora mängder kaffesump från hushåll och företag i Sverige. Genom att återanvända förbrukad kaffesump kan kaffebönans livslängd förlängas och smaken och kaffets funktionalitet, som fortfarande finns kvar, nyttjas.

Det har Pressbyråns living lab PBX, tillsammans med dryckesföretaget ICHA och Sweden Foodtech, tagit fasta på. I stället för att låta förbrukad sump från kaffebryggningen i PBX-butiken gå till spillo har den använts för att skapa den nya drycken Icha Kombucha Chai Coffee Grounds.

ICHA Kombucha Chai Coffee Grounds har en kryddig smak av Chai.

– Den nya återbryggda kombuchan är ytterligare ett sätt för oss att testa oss fram för att skapa cirkulära flöden. Tillverkningsprocessen är ett bra exempel på den outnyttjade potential som finns i att omvandla sidoströmmar från vardagliga produkter, i vårt fall kaffet som är en av våra storsäljare, säger Linnéa Borgström, Hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience Sverige som är franchiseägare till Pressbyrån och PBX.

Chai Coffee Grounds är bryggd på kaffesump och smaksatt med färska kryddor från Pepperquest.

– Att vi tillsammans med PBX och Sweden Foodtech har tagit fram en kombucha på en restprodukt har varit nytt och spännande samtidigt som det har varit en utmaning. För oss är det viktigt att inte kompromissa med smak, hälsa eller upplevelse när vi sätter nya smaker från grunden. Vilket vi även säkerställt för den här produkten, säger Ash Talukder, VD på ICHA.

Kombuchan finns tillgänglig på PBX-butiken i Albano i Stockholm från och med 15 februari till ett pris av 49 kronor.

– Vi hoppas att detta samarbete kan inspirera fler att ta tillvara på sina restprodukter - det är ett utmärkt sätt för företag, som PBX, att erbjuda hållbara produkter i butik, säger Daniella Illerbrand, Director of content på Sweden Foodtech.

Om PBXPBX är Reitan Convenience Sveriges living lab med ambitionen att bli framtidens mest hållbara convenience. Vi testar, utmanar och provar oss fram för att hitta nya vägar till hållbara val. I PBX-butiken i Albano i Stockholm finns ett noga utvalt sortiment anpassat efter dina behov och planetens gränser. Läs mer på pbx.se.

Om Sweden FoodtechVi är en världsledande think-tank för framtidens mat.Vårt syfte är att driva omvandlingen av nästa generations livsmedelssystem för vår nästa generation. Insikter, samskapande och aktiveringar är våra verktyg.

Om ICHAHantverksdrycken ICHA togs fram i vetskap om att det saknas något riktigt gott, näringsrikt och framförallt hälsosamt alternativ till alkoholfritt samt läsk & juicer. Kombucha är ett fermenterat te som är rikt på probiotika (goda magbakterier), b-vitaminer, aminosyror och antioxidanter som kan främja matsmältningen, välmåendet och t.o.m stärka immunförsvaret. Vi är ett ödmjukt bryggeri på Södermalm som brygger kombucha på traditionellt vis. Smaksatt rikligt med ekologiska råvaror.

Reitan Convenience Sverige utser Årets köpman 2023

Årets köpman är Reitan Convenience i Sveriges (RCS) årliga utmärkelse som prisar de bästa franchisetagarna på 7-Eleven och Pressbyrån. Nu står det klart att årets vinnare är Niklas Boman som driver Pressbyrån på Grev Turegatan i Östermalmstorgs tunnelbana i Stockholm, samt Sofija Nilsson & Lars Nilsson som driver 7-Eleven på Östra Hamngatan 30-34 i Göteborg.Årets upplaga av utmärkelsen Årets köpman delades ut den 8e februari på RCS årliga Riksmöte, som i år gick av stapeln i Göteborg. Priset går till de som bäst utvecklat sin verksamhet på ett målmedvetet sätt utifrån respektive varumärkes riktlinjer. Flera olika kriterier utvärderas inom områdena ledarskap, kvalitet, försäljning och lönsamhet. Utmärkelsen Årets köpman 2023 Pressbyrån gick till Niklas Boman, som driver Pressbyrån på Grev Turegatan i Östermalmstorgs tunnelbana i Stockholm.– Att vinna Årets köpman är en dröm jag haft länge. Det känns helt fantastiskt att få ett kvitto på att allt hårt arbete under året gett resultat. Det hade dock aldrig gått utan mina dedikerade och motiverade medarbetare, säger Niklas Boman, som vann Årets köpman 2023 Pressbyrån.Utmärkelsen Årets köpman 2023 7-Eleven gick till Sofija Nilsson & Lars Nilsson som driver 7-Eleven-butiken på Östra Hamngatan 30-34 i Göteborg. – Vi är otroligt stolta och rörda över utmärkelsen. Vi kan inte nog tacka vår butikspersonal, utan dem hade vi inte stått här idag. Ni är enastående och vi ser fram emot ett spännande 2024 tillsammans, säger Sofija och Lars som driver 7-Eleven på Östra Hamngatan 30-34 i Göteborg.

Riksmötet är en konferens som hålls varje år av Reitan Convenience Sverige och som samlar franchisetagare, leverantörer och medarbetare från RCS servicekontor. Den pågår under två dagar och är ett tillfälle att tillsammans fira framgångar från det gångna året och sätta mål och riktning för kommande år.

– Att lyfta fram och fira framgång är en central del av vår kultur. Därför är det med stor glädje och stolthet vi utsett Niklas, Sofija och Lars till Årets köpman 2023. Med stort engagemang och glädje driver de sina butiker till närmast perfektion med kunderna i fokus. De är även viktiga förebilder och imponerar på oss alla i sina roller som ledare och företagare, säger Anna Wallenberg, vd på Reitan Convenience Sverige.

Juryns motiveringar:Pressbyrån: Årets köpman på Pressbyrån är en inspiratör som har tagit sin försäljning till nya nivåer genom att jobba med varje detalj i sin verksamhet. Hans ledarskap hjälper till att motivera och utveckla de anställda så att de tillsammans kan skapa möjligheter att gå från bra till bäst. Med sin prestigelösa och ödmjuka inställning är han inte rädd för att "copy with pride" och skapar därmed en butik med riktig WOW-känsla som kunderna gärna kommer tillbaka till. Årets köpman på Pressbyrån fortsätter leda oss in i framtiden med sin positiva inställning och utvecklande ledarskap!

7-Eleven: Årets köpmän på 7-Eleven är sanna ambassadörer i sitt sätt att driva butik med kärlek och omtanke. Kunderna kan inte gå miste om värmen och samarbetsviljan som genomsyrar köpmännen och deras personal i allt de gör. De må ha en till ytan liten butik men visar på stort hjärta genom sitt engagemang i lokala hjälteprojekt och andra välgörande ändamål. Med mångårig erfarenhet som både säljare och köpmän på båda våra koncept har de förfinat driften av sin butik på ett imponerande sätt som gör avtryck både i regionen och kedjan som helhet. Trots butikens utmaningar uppvisar de imponerande försäljningssiffror tack vare sitt ihållande fokus samt positiva och orädda inställning. Årets köpmän på 7-Eleven visar verkligen att hårt jobb, engagemang och omtanke gör skillnad!

Reitan Convenience Sverige inleder samarbeten med matbanker i hela landet

Som ett led i att arbeta för minskat matsvinn ingår Reitan Convenience Sverige ett samarbete med den ideella föreningen Ätbart. Samarbetet går ut på att koppla ihop matbanker runt om i landet med sina närmaste Pressbyrån eller 7-Eleven för donationer av mat och fika som blir över.

Enligt Naturvårdsverket slängs över en miljon ton livsmedel årligen. Ätbart, en ideell organisation, grundades 2019 för att minska just matsvinnet i Sverige. Det senaste året har organisationen genomfört en landsomfattande kartläggning av matbanker och i dag är ett stort antal matbanker anslutna till Ätbarts nätverk. Under vintern 2023 inleds därför ett storskaligt matchningsarbete mellan matbankerna och de drygt 400 Pressbyråer samt 7-Eleven runtom i landet.

- Tyvärr slängs det väldigt mycket livsmedel i samhället - som i de flesta fall går helt utmärkt att äta. På Reitan Convenience Sverige arbetar vi aktivt för att minska vårt matsvinn och arbetar på flera fronter för att nå våra mål. Genom vårt samarbete med Ätbart kan vi minska mängden överblivna varor ännu mer samtidigt som vi får en möjlighet att stötta de som har det tufft, säger Linnéa Borgström, HR- och Hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience Sverige.

När matchningen är gjord säkerställer Ätbart att parterna har tillgång till relevant information om bland annat livsmedelshantering och regelverk. Allt för att underlätta kontakten mellan butikerna och matbankerna så att så mycket som möjligt doneras till människor i behov.

- På Ätbart ser vi i dag ett ökat behov av matdonationer där matbankerna möter fler människor i utsatthet än vad de kan tillgodose. Därför är vi mycket glada över detta rikstäckande samarbete med Reitan Convenience Sverige där vi tillsammans kan bidra till att mer mat når behövande istället för att kastas, säger Julia Berglund, verksamhetsutvecklare för Svenska matbanksnätverket på Ätbart.

Minskat matsvinn viktigt hållbarhetsmål

På Reitan Convenience Sverige verkar man sedan lång tid tillbaka för ett minskat matsvinn med målet att ha ställt om verksamheten till cirkulära flöden samt nollavfall senast 2030. Bland annat finns ett flerårigt samarbete med appen Karma och tidigare i år lanserades kampanjen “Win win mot svinn” på Pressbyrån och 7-Eleven, där produkter som närmar sig bäst-före datum säljs till ett lägre pris. Genom samarbetet med den ideella organisationen Ätbart intensifieras därmed arbetet mot ett minskat matsvinn.

Pressbyrån och 7-Eleven satsar på återanvändbara kaffekoppar från Panter och Tingstad

Reitan Convenience i Sverige (RCS) ingår nu ett samarbete med Tingstad och techföretaget Panter för att erbjuda kunderna återanvändbara kaffemuggar och matförpackningar på Pressbyrån och 7-Eleven. Från och med årsskiftet kommer kunder på Pressbyrån och 7-Eleven att kunna välja återanvändbara kärl vid köp av exempelvis kaffe eller sallad i utvalda butiker.

Den 1 januari 2024 träder en ny lag i kraft som innebär att restauranger och caféer som säljer fler än 150 enheter i engångsförpackningar om dagen, såsom kaffe, te, mat eller yoghurt, ska kunna erbjuda en återanvändbar förpackning som alternativ. Under 2023 har Reitan Convenience Sverige (RCS) genomfört både pilottester kring återanvändbara kärl och haft dialoger med aktörer från näringslivet, i syfte att förbereda sig inför den nya lagen.

- Vi såg tidigt möjligheterna med att erbjuda återanvändbara kärl till våra kunder och var tidiga med att testa detta i flertalet butiker. Efter noga övervägande har vi nu valt att samarbeta med Tingstad och Panter och ser fram emot att fortsätta utveckla systemet tillsammans med dem. Det viktigaste för oss är att kunna underlätta för våra kunder att göra smartare val, säger Linnéa Borgström, HR- och Hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience i Sverige (RCS).

En av de viktigaste frågorna i diskussionerna har varit att kunna erbjuda en enkel lösning för kunderna genom att vara del av ett system som erbjuds av många andra. Från och med årsskiftet kommer kunder på landets största Pressbyråer och 7-Eleven-butiker att erbjudas återanvändbara kärl vid köp av exempelvis kaffe och sallad. Detta görs tillsammans med Tingstad och techföretaget Panter och blir det första rikstäckande initiativet.

Först ut är butiker i Stockholm, Göteborg, Lund, Skövde, Karlstad, Jönköping, Linköping och Kristianstad. Kunder som köper dryck i ett återanvändbart kärl från Pressbyråer och 7-Eleven i dessa städer kommer även kunna lämna tillbaka kärlen på andra företag som använder sig av samma system, såsom Espresso House och Preem.

- Som bolag arbetar vi aktivt för att hitta fler lösningar för att göra det ännu enklare för konsumenter att hitta nya vägar till hållbara val, särskilt i miljöer där man befinner sig på språng. Vi ser därför fram emot att följa hur väl dessa återanvändbara kärl tas emot av våra kunder, fortsätter Linnéa Borgström.

Tingstad och tech-partnern Panter erbjuder tillsammans ett komplett rotationssystem med återanvändbara muggar och matförpackningar - gratis för användaren så länge de returneras inom en vecka. Företagens gemensamma mål är att driva en beteendeförändring mot ökat återbruk och minskad användning av engångsprodukter.

- Vi är väldigt stolta över att Reitan Convenience i Sverige väljer att gå med Panter och Tingstads lösning. Med återanvändbara förpackningar sänker vi klimatutsläppen och minskar nedskräpningen. Redan efter 20 användningar är koppen klimatpositiv och den kan användas upp till 500 gånger. Det tycker vi är bra för miljön, säger Clara Lidberg, VD på Panter.

De återanvändbara kopparna kommer att erbjudas i storlekarna 23 & 36cl samt en matlåda på 120cl. Dagens engångskoppar kommer även att finnas kvar som alternativ för kunderna.

Reitan Convenience Sverige fördjupar samarbetet med Uber Eats

Som ett led i att erbjuda convenience i världsklass fördjupar nu Reitan Convenience Sverige sitt samarbete med Uber Eats. Nu kan kunder i landets storstäder beställa hem produkter från Pressbyrån och 7-Eleven via Uber Eats.

Reitan Convenience Sverige (RCS) har samarbetat med Uber Eats sedan början av 2022. Från och med nu kommer Pressbyrån och 7-Eleven att finnas exklusivt på Uber Eats plattform i nio av landets storstäder; Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Lund, Linköping, Norrköping, Helsingborg och Örebro. Totalt finns drygt 140 av RCS butiker tillgängliga på Uber Eats plattform.

- Vi ser att kunderna uppskattar möjligheten att kunna beställa hem våra varor de gånger de inte har vägarna förbi våra butiker - vilket också stärker vår strategi att finnas närmast kunden. Vårt samarbete med Uber Eats har varit mycket lyckosamt och vi ser fram emot att fördjupa och utveckla det ytterligare, säger Marie Wedin, Kommersiell direktör på Reitan Convenience Sverige.

Uber Eats är en av världens största matleveransappar som förser miljontals människor världen över med mat genom ett enkelt knapptryck. Deras målsättning är att kunder som beställer från Pressbyrån och 7-Elevens via Uber Eats ska få sina varor hemlevererade på 15-30 minuter.

- Efter två framgångsrika år är vi på Uber Eats glada att intensifiera vårt partnerskap med Reitan Convenience Sverige. Under samarbetets gång har vi noterat en särskild efterfrågan på 7-Elevens nybakade bröd och fika, samt glass från Pressbyrån. Med möjligheten att nu erbjuda Pressbyrån och 7-Elevens sortiment exklusivt på vår plattform i de städer vi finns, ser vi fram emot att följa utvecklingen framåt, säger Henrik Berglin, Sverigechef på Uber Eats.

Stor efterfrågan på hemleverans ute i landet

Utöver att erbjuda hemleverans av produkter via Uber Eats i landets storstadsområden kan kunder som bor i mindre städer inom kort kunna beställa hem produkter från Pressbyrån via Foodora. Under det kommande året väntas allt fler Pressbyråer i landet ansluta sig till tjänsten.

- Vi ser att det finns en stor efterfrågan på hemleverans även hos kunder som bor utanför traditionella citylägen och i mindre städer. Därför ser vi fram emot att snart kunna erbjuda även dessa kunder en smidig lösning på deras behov i vardagen - direkt hem till dörren, avslutar Marie Wedin.

PBX lanserar varm drickbuljong för sina kunder på språng

I våras vann företaget BROTHY PBX innovationstävling Framtidens Korv. Vinsten innebar bland annat en lansering av deras frysta drickbuljong på PBX. Nu tar man nästa steg och lanserar buljongen i uppvärmd form - perfekt att drickas på språng.

I den rikstäckande tävlingen Framtidens korv ville PBX, Pressbyråns levande-labb tillika nyfikna småsyskon, hitta framtidens hållbara convenienceprodukt. I hård konkurrens korades BROTHYs benbuljong, gjord på ben från ekologisk kyckling från svenska gårdar, som vinnare. Under året har buljongen sålts från frysen på PBX, men nu är det även möjligt att köpa rykande varm BROTHY i butiken, redo att drickas på en gång.

- Anledningen till BROTHYs vinst i Framtidens korv är för att deras buljong är ett mycket bra exempel på hur man kan tillvarata en restprodukt, samt att det finns många olika sätt att konsumera den på. Inför den stundande vintern känns det därför extra kul att kunna erbjuda våra kunder på PBX något varmt att dricka i sina koppar utöver kaffe och te, säger Linnéa Borgström, HR- och Hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience Sverige.

Om tävlingen Framtidens korv

Namnet Framtidens Korv är inspirerat av korv med bröd som i dag är en ikonisk convenienceprodukt på grund av dess enkelhet att konsumeras på språng. Bidragen i Framtidens korv kunde därför vara nästan vad som helst – en ny sorts hållbar korv, en CO2-snål macka, en yoghurt som inte är yoghurt, en klimatsmart tjänst eller något som ingen någonsin tidigare hört talas om. Det viktiga är att den är både hållbar och fyller ett behov hos människor på språng.

Restavfall och innovation bland produktlanseringar på PBX

I våras inledde Reitan Convenience Sverige och Sweden Foodtech ett samarbete för att tillsammans hitta framtidens produkter på språng. Nu lanseras en rad produkter ur Sweden Foodtechs nätverk. Alltifrån tempechips till dryck gjord på avokadokärnor, säljs på PBX från och med vecka 43.

I Sverige står mat och dryck för en tredjedel av all klimatpåverkan. Som ett led i Reitan Convenience Sveriges ambition att leda vägen mot framtidens hållbara convenience ingick bolaget i våras ett samarbete med Sweden Foodtech. Efter en omfattande urvalsprocess har nu fyra produkter valts ut till försäljning på deras levande labb PBX.

– På Reitan Convenience Sverige är vår ambition att driva omställningen mot framtidens hållbara convenience. För att nå dit måste vi hitta vägar till mer hållbara lösningar och produkter som tillgodoser våra kunders vardagliga behov. Samarbetet med Sweden Foodtech är ett utmärkt exempel på detta och jag ser fram emot att följa upp hur väl produkterna tas emot av våra kunder på PBX, säger Anna Wallenberg, vd för Reitan Convenience Sverige.

Produkterna som valts ut är en dryck gjord på avokadokärnor, tempechips på svenska baljväxter, en dryck gjord på hibiskusblommor och en växtbaserad sås gjord på baobabfrukt. Samtliga produkter börjar säljas på PBX från och med vecka 43.

– Vi på Sweden Foodtech är glada att ta nästa steg i vårt samarbete tillsammans med PBX! Flera produkter från vårt nätverk lanseras nu i butik och blir därför snabbare tillgängliga på marknaden. Vi har med stor omsorg valt ut dessa produkter som har starka, både sociala och miljömässiga, hållbara fördelar - men också smakar fantastiskt, säger Daniella Illerbrand, Director of Content på Sweden Foodtech.

Här är produkterna som valts ut till PBX

Tempechips gjord på svenska baljväxter

Grunden till produkten ligger i Hallstavik Tempes kunskaper från Indonesien om fermenteringens fördelar och möjligheter, men innovationen är att sojabönan bytts ut till svenskodlade lupinbönor, svarta bönor och gröna ärtor.

Kado gjord på avokadokärnor

Med produkten Kado har företaget Simply No Waste tagit sig an utmaningen att minska avfallet och resultatet är en fantastiskt god och naturlig dryck, gjord på avokadokärnan - som annars skulle ha slängts.

Baobab växtbaserad dippsås

Företaget ARWA Foodtech har utvecklat en innovativ teknologi som tar tillvara på hela baobabfruktens potential och tagit fram Creamy Baobab. Den kan användas som dippsås, på mackan eller i kalla såser, och är helt utan tillsatser.

Hikkibiskus gjord på hibiskus

Hikkibiskus är ett naturligt och alkoholfritt alternativ till läsk, energi- och funktionsdrycker. Basen är hibiskusblomman - en riklig källa till vitaminer, mineraler & kostfiber. Hibiskusblomman odlas ekologiskt och skördas av ett kvinnokooperativ i Burkina Faso

Om PBX

PBX är Reitan Convenience Sveriges living-lab med ambitionen att bli framtidens mest hållbara convenience. Vi testar, utmanar och provar oss fram för att hitta nya vägar till hållbara val. I PBX-butiken i Albano i Stockholm finns ett noga utvalt sortiment anpassat efter både dina behov och planetens gränser. Läs mer på pbx.se.

Nu kan kunder få sina Värdeavier direkt på kontot via Swish

Det har blivit smidigare än någonsin för privatpersoner att lösa in sina Värdeavier. Genom ett samarbete mellan ClearOn och Reitan Convenience Sverige går det nu att få pengarna överförda direkt på bankkontot via Swish på samtliga Pressbyrån och 7-Eleven runtom i landet.

Varje år skickas miljontals Värdeavier ut till privatpersoner i Sverige. För många är inlösningen av Värdeavier med större belopp en utmaning då de flesta butiker, av säkerhetsskäl, inte har tillgång till stora summor kontanter. Tack vare en lösning mellan ClearOn och Reitan Convenience Sverige kan beloppet nu sättas in direkt på mottagarens bankkonto via Swish. I dagsläget är det möjligt att lösa in sina avier med Swish enbart på Pressbyrån och 7-Eleven.

- Det känns fantastiskt att kunna erbjuda alla våra kunder ett tryggare och smidigare sätt att lösa in sina Värdeavier. Vi arbetar dagligen för att göra vardagen lite enklare för våra kunder, och med digitaliseringens hjälp är det precis det vi gör nu med denna lösning, säger Marie Wedin, Kommersiell direktör på Reitan Convenience Sverige.

Säkert och tillgängligt

Tack vare Swish och ClearOns expertis kring digitala lösningar kan mottagaren av Värdeavin känna en trygghet i att deras betalningsinformation hanteras på ett säkert sätt. Eftersom Pressbyrån och 7-Eleven finns på över 400 platser runtom i landet innebär det även att de flesta kan utnyttja tjänsten.

- Samarbetet markerar ett viktigt steg inom utveckling av digitala betalningslösningar och förbättrar och utökar möjligheterna att lösa in Värdeavier för mottagaren. Genom att kombinera ClearOns och Swish expertis inom betalningslösningar och moderna teknik samt Pressbyråns och 7-Elevens omfattande butiksnätverk, skapar vi en smidig och användarvänlig tjänst som gynnar alla parter, säger Dick Lundqvist, Produktchef Payments, ClearOn AB.

- Det här är ett klockrent användningsområde för utbetalningar via Swish, och det är roligt att se hur vi kan vara med och modernisera och förenkla utbetalningar av värdeavier, säger Urban Höglund, vd på Swish.

För mer information om den nya tjänsten och hur den fungerar, besök www.clearon.se eller kontakta hello@clearon.se.

Om ClearOn

ClearOn erbjuder sömlösa clearingprocesser och leder utvecklingen av säljdrivande kampanjer och betaltjänster i handeln. Med fokus på säkerhet och användarvänlighet strävar vi efter att förenkla vardagliga betalningsprocesser.

Om Swish

Swish är en ledande mobilbetalningsplattform som möjliggör enkel och säker överföring av pengar direkt mellan individer och företag. Swishs användarvänliga app har blivit en integrerad del av det moderna betalningslandskapet.

Nu presenteras vinnarna på Reitan Convenience Sveriges årliga leverantörsträff

Varje år hålls Reitan Convenience i Sveriges årliga leverantörsträff där såväl samarbetspartner som produkter uppmärksammas för speciella insatser. Årets produkter blev Pepsi MAX och Loop Red Chili Melon.

Reitan Convenience Sveriges årliga leverantörsträff ägde rum den 29 september på Sergel HUB i Stockholm. På plats var medarbetare och leverantörer som tillsammans firade de samarbetspartner till RCS som under året utmärkt sig lite extra. Årets produkt på Pressbyrån blev Loop Red Chili Melon och för 7-Eleven utsågs drycken Pepsi MAX 50cl.

- Det känns fantastiskt att samla alla våra leverantörer under ett och samma tak och fira våra framgångar ihop med dem. Som bolag vill vi leda vägen mot framtidens convenience och en viktig del i det är att göra det i samarbete med våra leverantörer. Därför är det extra kul att få utse årets produkter som hjälper oss med denna förflyttning, säger Marie Wedin, Kommersiell direktör på Reitan Convenience Sverige.

Utöver årets produkter delade RCS även ut utmärkelsen Årets KAM (Key Account Manager). I år gick utmärkelsen till Sebastian Holtmar från Lantmännen Unibake för hans driv och engagemang som har varit avgörande faktorer för RCS framgång inom kategorin fika. Priset för Årets Samarbetspartner blev Nitton93. Vinsten motiverades bland annat av ett framstående klimatarbete samt deras lyhörda och proaktiva problemlösningsförmåga.

Nominerade till Årets Leverantörer

Priset för Årets Leverantör delas ut vid vårkanten vid RCS årliga Riksmöte och under leverantörsträffen offentliggjordes de nominerade för utmärkelsen. De nominerade för Pressbyrån är Cloetta, British American Tobacco och Clean Drink och för 7-Eleven är de nominerade Rscued, Peas of Heaven och Lantmännen Unibake.

Nu öppnar en 7-Eleven som en del av Arlanda flygplats storsatsning

I dag den 27 september slår en av Sveriges största 7-Eleven upp sina dörrar. Butiken ligger på Marknadsplatsen, Arlanda flygplats nya storsatsning på mat och handel, och är utformad enligt 7-Elevens nya butikskoncept med fokus på mat, måltider och snabb service för människor på väg.

Tidigare i år stod det klart att Reitan Convenience Sverige vunnit Swedavias offentliga upphandling. På Marknadsplatsen, som är Arlandas största satsning någonsin inom handel, mat- och dryck, kommer en helt ny 7-Eleven-butik att öppna.

Med sina 130 kvadratmeter (och ytterligare 20 kvadratmeter kommande år) blir butiken till ytan en av de största i Sverige för att kunna ta emot de cirka 30 000 människor som beräknas passera varje dag. Avtalet mellan Reitan Convenience Sverige och Swedavia löper under fem år.

Butiken är byggd enligt 7-Elevens nya butikskoncept med mat och måltider i fokus för att kunna erbjuda ett brett och modernt matutbud samtidigt som inredningen har smarta och hållbara lösningar. För att möta resenärernas behov av att kunna handla snabbt och smidigt kommer butiken att ha fyra självscanningskassor. Beroende på besöksantalet och efterfrågan kan antalet på sikt utökas ännu mer.

– Det känns fantastiskt kul att äntligen få slå upp portarna till vår nya 7-Eleven. Med våra totalt sju butiker på Arlanda befäster vi nu vår närvaro här på flygplatsen och jag är övertygad om att våra butiker kommer tas emot med öppna armar bland resenärerna. Det känns även bra att kunna erbjuda ett gott och prisvärt alternativ när det kommer till såväl mat som fika och snacks på flygplatsen, säger Anna Wallenberg, vd på Reitan Convenience Sverige.

Under årsskiftet 2024/2025 beräknas Marknadsplatsen vara helt färdigbyggd. Med sina cirka 11 000 kvadratmeter yta kommer den att erbjuda spännande butiker och restauranger med nordisk prägel.

– Det uppdämda behov vi ser när det gäller resor efter pandemin omfattar även shopping och köp av mat och dryck. Våra befintliga butiker på Arlanda har haft en god försäljningsutveckling i år och även under 2022. Samtidigt så är det nya shoppingutbudet med ett 40-tal nya koncept som nu utvecklas, något helt nytt för flygplatsen och vi har höga förväntningar på det nya utbudet, berättar Charlotte Ljunggren, direktör Marknad och kommersiell utveckling på Swedavia.

Fler butiksöppningar på flygplatserna Tidigare i sommar öppnade Reitan Convenience i Sverige (RCS) ytterligare tre butiker på Arlanda medan befintliga butiker på både Arlanda och Landvetter kommer att fräschas upp. Med sina totalt sju conveniencebutiker på Arlanda och två på Landvetter stärker RCS därmed sin närvaro för resenärer på Sveriges största flygplatser.

Senaste innovationen till Pressbyrån: Världsunik korv lanseras - från kött till vego för varje tugga

Via sitt living-lab PBX tar Pressbyrån nu nästa stora kliv mot framtidens convenience genom att lansera Transitionkorven. Det är en unik korv som övergår från kött- till helt växtbaserad för varje tugga. Syftet är att utmana fler köttätare att testa växtbaserat.

Korv med bröd är en klassiker på Pressbyrån. Samtidigt vet vi i dag att en stor del av av de globala utsläppen av växthusgaser kommer från köttindustrin. Med Transitionkorven vill Pressbyrån, genom sitt living-lab PBX, snabba på omställningen mot vegetariska alternativ och slå ett hårdare slag för att även få de mest envisa köttätarna att testa nytt.

– Vi vet att köttkonsumtionen behöver minska, men trots det finns det en oro att vegetariska alternativ inte ska vara lika goda eller mättande. Med Transitionkorven vill vi utmana våra kunder att prova något nytt samtidigt som vi visar att växtbaserade korvar kan vara minst lika goda som köttkorvar, säger Lennart Schultz, Marknads- och kommunikationschef på Reitan Convenience Sverige.

Korven är världens första i sitt slag då den stegvis går från att vara köttbaserad i ena änden till helt växtbaserad i den andra änden. Den är framtagen i samarbete med Peas of Heaven som har tagit fram den växtbaserade delen av korven och Härryda Karlsson för köttinnehållet. Även korvskinnet är helt växtbaserat.

– Transitionkorven ligger oss väldigt nära hjärtat eftersom vi själva kommer från ett köttbolag och har som mål att göra transformationen från kött till vego så enkel och god som möjligt. Vi anser att en förutsättning för att välja vego är att gilla de växtbaserade alternativen mer och då är smaken central - det måste smaka gott, säger Tobias Gerefalk, Key Account Manager på Peas of Heaven.

Framtidens hållbara convenienceTransitionkorven är en innovation från Pressbyrån och 7-Elevens living-lab, tillika butik, PBX, belägen på universitetsområdet Albano i Stockholm. Med PBX vill man testa, utmana och prova sig fram för att hitta nya vägar till framtidens hållbara convenience.

– PBX är vårt sätt att utmana både oss själva och conveniencebranschen som helhet för att hitta nya vägar till mer hållbara val. Alla produkter som säljs på PBX är noga utvalda ur en rad hållbarhetskriterier och är anpassade efter planetens gränser. Faktum är att vi i dag säljer en rad produkter på Pressbyrån och 7-Eleven som hade sin början hos oss på PBX, säger Linnéa Borgström, HR- och Hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience Sverige.

– Transitionkorven berättar om den resa som vi behöver göra med vår matkonsumtion; vi börjar äta korv innehållande kött för att successivt börja öka mängden vegetariskt innehåll. Om framtiden kommer att vara 100 procent vegetarisk återstår att se, vi vill oavsett utmana attityden och visa att en korv kan baseras på annat än bara kött, avslutar Tobias Gerefalk.

Transitionkorven finns att köpa på utvalda Pressbyrånbutiker runt i Sverige och på living-labbet PBX från och med den 11 september, vid sidan av vanliga korvar och helt växtbaserade korvar. Besök PBX.se för den kompletta butikslistan och för mer information.

Om PBXPBX är Reitan Convenience Sveriges living-lab med ambitionen att bli framtidens mest hållbara convenience. Vi testar, utmanar och provar oss fram för att hitta nya vägar till hållbara val. I PBX-butiken i Albano i Stockholm finns ett noga utvalt sortiment anpassat efter dina behov och planetens gränser. Läs mer på pbx.se.

Om Peas of HeavenPeas of heaven föddes ur ett över 100 år gammalt familjeföretag, fokuserat på delikatesskött och charkuterier. När familjens två söner tog över verksamheten insåg de att vi alla måste ändra vårt sätt att äta om vi vill rädda planeten, de insåg likväl att de flesta fortfarande älskar kött. Så de tog all sin kunskap om vad som får kött att smaka bra och bestämde sig för att utveckla och producera riktigt goda växtbaserade alternativ. Peas of Heavens mål är att göra det enklare för alla att äta mer vegetariskt.

Reitan Convenience Sverige blir ny samarbetspartner till Regnbågsfonden

Som en del i Reitan Convenience Sveriges arbete med att verka för ett öppet och inkluderande samhälle inleder bolaget nu ett samarbete med den ideella organisationen Regnbågsfonden. I ett första steg kommer samarbetet att tas ut till bolagets 7-Eleven-butiker i form av försäljning av särskilda regnbågsformade pins.

Regnbågsfonden ger finansiellt stöd till organisationer och projekt i länder där regnbågspersoner diskrimineras, förföljs och dödas. Samtidigt är en viktig del i Reitan Convenience Sveriges hållbarhetsarbete att verka för ett mer öppet och inkluderande samhälle oavsett sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck.

Under Pride i Göteborg, Malmö och Stockholm kommer 7-Eleven därför att sälja Rainbow Pins - pins speciellt framtagna för att fira Regnbågsfondens 10 års-jubileum. Varje Rainbow Pin kostar 60kr och hela summan går oavkortat till organisationen och deras viktiga arbete i världen.

- Att stå upp för grundläggande demokratiska värderingar är en rättighet som måste få finnas för alla oavsett vem man älskar. Med tanke på det nuvarande omvärldsläget känns vårt samarbete med Regnbågsfonden därför väldigt aktuellt, säger Lennart Schultz, marknads- och kommunikationschef för Reitan Convenience i Sverige.

Samarbetet med Regnbågsfonden är inte första gången som Reitan Convenience Sverige öppet visar sitt stöd HBTQ+ personer. 7-Eleven har tidigare varit huvudsponsor för Stockholm Pride och under 2013 bytte Pressbyrån namn på sina butiker till bland annat “Bögbyrån” och “Transbyrån” under Pride.

- Vi är verkligen glada över att våra Rainbow Pin kommer att säljas på 7-Eleven eftersom varumärket är en självklar del i våra städer och har därmed enorm räckvidd. Tyvärr ser vi tendenser till en oroande utveckling både i Sverige och i världen och vårt partnerskap med Reitan Convenience Sverige är ett viktigt ställningstagande för allas rätt att älska och vara vem de vill. Alla som besöker en 7-Eleven kan vara med och göra skillnad genom att köpa en pin, säger Nina Jonsson, styrelseordförande för Regnbågsfonden.

Lanserar ny kampanj inför Pride

Utöver försäljningen av Regnbågsfondens Rainbow Pins kommer 7-Eleven att även lansera en ny Pride-relaterad kampanj. Den äger rum i Göteborg samtidigt som West Pride (5-11 juni), i Malmö samtidigt som Malmö Pride (5-8 juli) och slutligen i Stockholm under Stockholm Pride (31 juli-6 augusti)

- Med den här kampanjen vill vi förstärka bilden av 7-Eleven som en öppen och inkluderande plats där alla är välkomna - såklart med en kul twist som visar sig under West Pride, avslutar Lennart Schultz.

BROTHY vinner innovationstävlingen Framtidens korv 2023

Benbuljong är den senaste trenden inom hälsosam mat och från och med den 26 maj finns produkten tillgänglig att drickas på språng på PBX i Stockholm. Detta efter att startupen BROTHY gått segrande ur PBX innovationstävling Framtidens korv 2023.

I den rikstäckande tävlingen Framtidens korv ville PBX, Reitan Convenience i Sveriges living lab, hitta framtidens hållbara convenienceprodukt. I hård konkurrens korades BROTHYs benbuljong som vinnare. Benbuljong kan drickas på samma sätt som te eller kaffe, kryddas med kokosgrädde eller chili för en lyxig drink eller att köpas med hem till matlagning. Den kommer både att säljas på PBX antingen uppvärmt - för att drickas direkt - eller fryst för den som vill ta med hem.

Juryns motivering: BROTHY tillför något extra. En spännande produkt som kan utvecklas och bli grunden för ett helt sortiment. En kloss i ett lego för den som vill bygga en hel måltid. Ett elegant sätt att tillvarata en restprodukt.

BROTHY startades 2020 av ex-kollegorna Pablo Melesi, Daniel Sjögren och Rani Isa och deras buljong säljs idag via webbshop och popup-butiker runtom i Sverige. Men idén föddes redan för tio år sedan.

–Efter en fotbollsskada fick jag mer tid att ägna mig åt hälsa och mat. Jag upptäckte benbuljong som redan då var stort i USA men inte gick att få tag på i Sverige. Lösningen blev helt enkelt att ta fram en egen produkt och börja sälja den, säger Pablo Melesi.

Brothys benbuljong är både näringsrik och hållbar. Den är gjord på ben från ekologisk kyckling från svenska gårdar och tillagas i lokala kök. Tack vare buljongen kan hela djuret tas omhand och bli mat. Genom att välja rätt blandning av ingredienser och tillaga dem i upp till 24 timmar extraheras proteiner, aminosyror och mineraler. Konserveringsmedel undviks också genom att buljongerna fryses ner.

– På PBX testar vi oss fram för att identifiera möjliga produkter som kommer kunna passa behoven hos morgondagens människor på språng. Det är precis det BROTHY erbjuder. Buljongen kokas på ben som anses vara en restprodukt, den är full av protein och andra nyttigheter samt att hela produktionskedjan äger rum i Sverige. Drycken är både ett innovativt och spännande alternativ till te och kaffe, säger Linnéa Borgström HR- och hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience Sverige.

BROTHYs kycklingbuljong finns tillgänglig i PBX-butiken i Stockholm från och med den 26 maj.

Om Framtidens korvFramtidens korv är en innovationstävling för att hitta nya hållbara produkter eller innovativa tjänster anordnad av PBX. Vinnaren som utsetts av en jury vinner 50 000 kronor och får sin produkt eller tjänst presenterad på hyllorna i PBX-butiken i Stockholm. Det finns även chans att se sin produkt hos Pressbyrån och 7-Eleven runt om i Sverige.

Om PBXPBX är Reitan Convenience living lab med ambitionen att bli framtidens mest hållbara convenience. Vi testar, utmanar och provar oss fram för att hitta nya vägar till hållbara val. I PBX-butiken i Albano i Stockholm finns ett noga utvalt sortiment anpassat efter dina behov och planetens gränser. Läs mer på pbx.se.

Inleder samarbete med Sweden Foodtech: Reitan Convenience i Sverige accelererar sitt arbete mot framtidens mest hållbara convenience

Som ett led i Reitan Convenience Sveriges ambition att leda vägen mot framtidens mest hållbara servicehandel ingår bolaget nu ett samarbete med Sweden Foodtech. Samarbetet innebär stora möjligheter för Reitan Convenience att, genom sitt living-lab PBX, utforska nya och innovativa produkter ur Sweden Foodtechs nätverk.

Sweden Foodtech är en av de främsta aktörerna i omställningen till ett mer hållbart matsektor genom innovativa lösningar. Deras gedigna nätverk består av en rad olika aktörer som alla har viktiga roller i arbetet mot framtidens hållbara mat. Samarbetet är därmed ett viktigt steg i Reitan Convenience ambition om att bli framtidens mest hållbara servicehandel, bland annat genom sitt living-lab PBX.

- För att kunna ställa om till en mer hållbar convenience måste vi använda oss av innovation som drivkraft. Vårt samarbete med Sweden Foodtech passar bra då de har många innovativa bolag i sitt nätverk. Samtidigt har vi, genom PBX, en försäljningskanal där de innovatörer som möter våra hållbarhetskrav får möjlighet att exponera och sälja sina produkter, säger Anna Wallenberg, vd för Reitan Convenience Sverige.

Faktum är att en rad nya produkter som i dag säljs på Pressbyrån och 7-Eleven har testats på PBX. Målsättningen är att de produkter och leverantörer ur Sweden Foodtechs nätverk som möter PBX höga hållbarhetsstandard ska kunna testas på PBX.

- Genom PBX vill vi prova oss fram för att hitta framtidens produkter som både håller sig inom planetens gränser och samtidigt passar människor på språng. Vi ser därför fram emot att få ta del av den expertisen och nätverket som Sweden Foodtech har till förfogande, säger Linnéa Borgström, HR- och hållbarhetsdirektör för Reitan Convenience Sverige.

- Vårt samarbete med Reitan Convenience i Sverige är början på en större förändring - och något som kan stötta framtidens leverantörer av hållbara råvaror på ett sätt som i dagsläget inte finns, säger Daniella Illerbrand, Director of Content på Sweden Foodtech.

Om PBX

PBX är Reitan Convenience living lab med ambitionen att bli framtidens mest hållbara convenience. Vi testar, utmanar och provar oss fram för att hitta nya vägar till hållbara val. I PBX-butiken i Albano i Stockholm finns ett noga utvalt sortiment anpassat efter dina behov och planetens gränser. Läs mer på pbx.se.

Om Sweden Foodtech

Sweden Foodtech är en ledande strategisk rådgivare inom området foodtech; omställningen till ett hållbart matsystem med hjälp av tech, data och innovation. Vår hjälp är efterfrågad av alla från stora företag till nya entreprenörer, städer och organisationer. Sweden Foodtech arrangerar även norra Europas ledande foodtech-konferens, The Big Meet, samt en av världens största matfestivaler, Smaka på Stockholm. Våra partners har bakgrund från entreprenörskap och investeringar i techsektorn, högre gastronomi, strategisk rådgivning och från ledande positioner i globala matföretag.

Pressbyrån och 7-Eleven vill få folk att söka jobb – med en servett

Servicehandeln är i stort behov av att rekrytera nya medarbetare. Pressbyrån och 7-Eleven testar därför ett nytt grepp i sin rekrytering och lanserar möjligheten för kandidater att söka jobb i farten. Jobbkiosker kommer placeras ut runt om i Sverige, och i butik får servetterna en helt ny funktion och uppmanar kunder att söka jobb on the go.

Enligt färska siffror från branschorganisationen Convenience Stores Sweden går försäljningen inom servicehandeln bra. Samtidigt visar statistik från Svensk Handel att butikssäljare är den yrkesroll i handeln med störst rekryteringsbehov. Totalt uppgår rekryteringsbehovet 2030 till 48 000 personer. Nu tar Pressbyrån och 7-Eleven till nya grepp för att locka till sig nya talanger, genom att göra det möjligt att söka jobb i farten - bokstavligen.

– Vi prövar ett nytt kul sätt att sticka ut i mängden och locka över de bästa talangerna till oss genom att möta våra framtida medarbetare där de finns. Hela vår verksamhet finns på platser där människor är på språng och vi letar efter personer som, precis som vi, trivs med ett högt tempo, älskar att möta människor och ha mycket kul på jobbet. Så varför inte öppna upp för att även kunna söka jobb i farten, säger Linnéa Borgström, HR- och hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience i Sverige.

I ett första skede kommer så kallade jobbsökarkiosker att placeras ut i landet under sommaren. Det är ett bås där vem som helst kan kliva in och skicka en digital jobbansökan med en kort presentationsfilm.

Söka jobb med servett

Efter sommaren, i ett andra steg, kommer potentiella kandidater ha möjlighet att söka jobb direkt i butik, antingen via servetterna eller vid självskanningskassorna. Syftet är att uppmuntra besökarna till att skicka in en spontanansökan i farten.

– Du ska kunna köpa en korv och samtidigt söka ett jobb direkt i någon av våra butiker. Eller helt enkelt stoppa servetten i fickan och skicka in din ansökan när du kommer hem, fortsätter Linnéa Borgström.

De första jobbkioskerna kommer att finnas på plats på Jobbfestivalen i Kungsträdgården den 23 maj. Därefter ställs de ut i Stockholm, Malmö och Göteborg under sommaren.

Budskap om jobbsökarkampanjer kommer även att finnas på allt från knappar på personalens kläder och skyltar vid självscanningskassan till servetter som uppmuntrar en att söka jobb på antingen Pressbyrån eller 7-Eleven. Kunder på både 7-Eleven och Pressbyrån kommer att kunna söka jobb direkt i butik med hjälp av bland annat servetter från och med slutet på augusti.

Viktiga framsteg i Reitan Convenience i Sveriges hållbarhetsarbete 2022

Nu publicerar Reitan Convenience i Sverige sin års- och hållbarhetsredovisning för 2022. Det senaste året har präglats av betydande steg mot en mer hållbar verksamhet, bland annat genom goda samarbeten med leverantörer och grundliga energieffektiviseringsåtgärder. Och trots tuffare tider har bolaget stärkt sin affär.

Enligt den senaste års- och hållbarhetsredovisning ökade Reitan Convenience Sverige (RCS) sin omsättning med 53 procent till 693 miljoner kronor under 2022 jämfört med 454 miljoner kronor under 2021, när pandemin var på topp.

–Efter två tuffa pandemiår med minskad rörelse bland befolkningen som resultat är det glädjande att äntligen få se en vändning på den negativa trenden. Jag är väldigt stolt över våra franschisetagare och det engagemang de har visat, trots att många har haft det tufft, säger Anna Wallenberg, vd för Reitan Convenience i Sverige.

Vidare kännetecknades det senaste året av stora steg framåt i Reitan Convenience i Sveriges långsiktiga hållbarhetsarbete. Bland annat är målet att ha halverat klimatavtrycket i alla led samt att alla varor och tjänster i butikerna ska produceras på ett sätt så att viktiga ekosystem skyddas innan 2030. Under det gångna året har man bland annat genomfört kartläggningar kring matsvinn och energieffektivisering för att framöver kunna se vilka åtgärder som krävs för att nå målen.

Ur ett hälsoperspektiv har socker och E-nummer helt fasats ut från alla köttkorvar i både Pressbyrån och 7-Eleven. För 7-Eleven har ett nytt koncept tagits fram med tydligare matfokus och hälsosammare sortiment och även tagit in en ny kaffeleverantör som kan påvisa full spårbarhet från odling till butik.

– Som branschledare behöver vi ta ansvar för att definiera conveniencebranschens framtid. Vi behöver framför allt utveckla vår affär där vi gör det enklare för kunden att göra hållbara val, fortsätter Anna Wallenberg.

Samarbeten nyckeln till hållbar omställning

En av de stora utmaningarna för hållbarhetsarbetet är leverantörskedjan. Produkterna som säljs i Pressbyrån, 7-Eleven och PBX står nämligen för cirka 80 procent av det totala klimatavtrycket hos Reitan Convenience i Sverige.

För att driva en omställning av sortimentet var bolaget under 2022 det första svenska storföretaget att ansluta sig till Consupedia, en databas utvecklad av svenska forskare som visar produkters påverkan ur ett miljö-, hälso- och rättviseperspektiv. En första analys av produktsortimentet har nu genomförts, med särskilt fokus på riskråvaror.

– Att ta sig an frågor som bland annat rör hur vi ska kunna bli klimatneutrala eller driva en verksamhet som inte genererar avfall är komplext och det finns inga enkla genvägar. Därför är vi övertygade om att det bara är tillsammans med våra leverantörer som vi kan göra skillnad på riktigt och ser fram emot att fortsätta det goda samarbetet även framåt, säger Linnea Bergström, HR- och hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience i Sverige.

Ett urval av genomförda hållbarhetsinsatser under 2022:

Lansering av animalisk korv utan socker och E-nummer hos Pressbyrån och 7-Eleven. Målet för 2023 är att helt utesluta nötkött i korvarna, som generellt sett har högre klimatpåverkan än fläsk- och kycklingkött. Tagit fram en ny bilaga till Code of Conduct med måldatum för när bolaget ska begränsa försäljning av riskråvaror som palmolja och tobak i form av traditionella cigaretter Energieffektiviseringsåtgärder i butik såsom installation av dörrar eller lock på kylar, implementering av timers på dryckeskylar samt utbildningar och verktyg för franschisetagare. Ökat fokus på att minska matsvinnet, där antalet produkter som sålts genom Karma ökade med 33 procent, eller drygt 10 000 artiklar. Kartläggning kring strukturella skillnader för att skapa en nulägesbild kring jämställdheten inom organisationen. Insatser för att främja ungas läslust, exempelvis genom att ta fram ett specialnummer av Bamse.

Års- och hållbarhetsredovisning 2022 & GRI-bilaga 2022

Reitan Convenience Sverige utser Årets köpman 2022

Nu står det klart att Årets köpman Pressbyrån 2022 tilldelas Roya och Zakirul Alam, som tillsammans driver Pressbyrån på Södersjukhuset i Stockholm, och att Årets köpman 7-Eleven 2022 tilldelas Magnus Gullberg, som driver 7-Eleven Birger Jarlsgatan 2 i Stockholm. Priserna delades ut under Reitan Convenience Sveriges årliga Riksmöte som i år hölls i Göteborg. Det är en två dagar lång konferens som samlar franchisetagare, leverantörer och resten av organisationen under ett och samma tak.

Årets köpman är Reitan Convenience årliga utmärkelse som ges till de franchisetagare på 7-Eleven och Pressbyrån som under året bäst utvecklat sin verksamhet på ett målmedvetet och resultatinriktat sätt utifrån de respektive varumärkenas riktlinjer. Priset baseras på flera olika mätpunkter inom bland annat försäljning, kvalitet och ledarskap.

– Att lyfta fram förebilder och fira framgångar är en självklar del av vår företagskultur och Roya, Zakirul och Magnus är tre otroliga entreprenörer som har under 2022 visat upp fantastiska resultat i sina butiker. Jag ser fram emot att fortsätta inspireras över hur de tar sina butiker till nya höjder, säger Anna Wallenberg, vd för Reitan Convenience i Sverige.

Utmärkelsen Årets köpman 2022 Pressbyrån gick till Roya och Zakirul Alam, som tillsammans driver Pressbyrån på Södersjukhuset i Stockholm. Faktum är att det är parets andra vinst, efter att tidigare ha utsetts till Årets köpman 2019.

– Det känns så otroligt att få vinna för andra gången! Jag är så glad över kärleken och allt stöd vi har fått av världens bästa region och regionsteam! Jag vill också tacka alla medarbetare i butiken, de är alla grymma människor, säger en tårögd Roya Alam, som tillsammans med sin man Zakirul Alam utsågs till vinnare av Årets Köpman 2022 Pressbyrån.

Utmärkelsen Årets köpman 2022 7-Eleven gick till Magnus Gullberg, som driver 7-Eleven på Birger Jarlsgatan 2 i centrala Stockholm. Magnus har lång erfarenhet inom Reitan Convenience i Sverige och har drivit såväl Pressbyrån- som 7-Eleven-butiker.

– Äntligen! Det känns fantastiskt att äntligen utses till Årets Köpman! Det här är beviset på att allt hårda arbete har gett resultat och jag ser fram emot att få utveckla min butik ännu mer. Jag vill tacka min fantastiska personal, utan dem hade inget av detta varit möjligt, säger Magnus Gullberg, vinnare av Årets Köpman 2022 7-Eleven.

Juryns motiveringar:

PressbyrånDenna köpman är en förebild i butiksdrift och är en sann ambassadör för alla köpmän i kedjan. Med passion, stolthet och genomtänkt kampanjutspel är butiken välfylld till max alla dagar i veckan. Med rätt inställning och fokus driver denna köpman butiken framgångsrikt. Förutom att butiken andas mat och fika så är det även en glädjefylld atmosfär - att ha roligt och lönsamt är en succéfaktor. Som mentor är denna köpman en trygg och stöttande kollega i alla lägen. Med 2022 års fokus på mat och PicaDeli kommer dessa köpmän fortsätta inspirera och överraska både kunder och kollegor även i framtiden!

7-ElevenDenna erfarna köpman är en förebild i att tänka lönsamt, offensivt och samtidigt inspirera andra köpmän i regionen och kedjan. Redan vid ingången av 2022 sattes skyhöga mål tillsammans med sin personal för att göra det bästa året ever. Med ett stort fokus på att sätta alla detaljer på plats har hen lyckats att bli den lokala hjälten på hörnet. Hen har ett inkluderande ledarskap som gjort att utvecklingen av mat och fika inte låtit vänta på sig i fantastiska försäljningsökningar och en ny nivå är satt vad gäller renlighet och fyllnadsgrad.