Reitan Convenience Sverige utser Årets köpman 2024 - hyllas för ledarskap, kundfokus, kvalitet och lönsamhet på rikstäckande konferens
Reitan Convenience Sverige (RCS) har korat vinnarna av utmärkelsen Årets köpman, som lyfter fram de främsta franchisetagarna inom 7-Eleven och Pressbyrån. Årets vinnare för Pressbyrån är Roya och Zakirul Alam, som framgångsrikt driver butiken vid Södersjukhuset i Stockholm. Från 7-Eleven är det Hozan Faka, som driver den populära butiken på Sveavägen 71-73 i Stockholm, som tar hem utmärkelsen.Den 6 februari, under Reitan Convenience Sveriges (RCS) årliga Riksmöte som i år hölls i Linköping, delades utmärkelsen Årets köpman ut. Priset tilldelas franchisetagare som med målmedvetenhet och skicklighet utvecklat sina verksamheter i enlighet med respektive varumärkes riktlinjer. Vinnarna bedöms utifrån flera kriterier inom områden som ledarskap, kvalitet, försäljning och lönsamhet.För tredje gången gick utmärkelsen Årets köpman 2024 Pressbyrån till Roya och Zakirul Alam, som driver Pressbyrån vid Södersjukhuset i Stockholm. De har tidigare utsetts till Årets köpman 2019 och 2022.– Helt otroligt. Det är makalöst och så stort att bli Årets köpman för tredje gången. Vi inspireras till att fortsätta att bli ännu bättre och är oerhört stolta över vårt team och allt vi åstadkommit tillsammans. Tack till alla som varit med på vår resa, säger Roya och Zakirul Alam. Utmärkelsen Årets köpman 2024 7-Eleven gick till Hozan Faka som driver 7-Eleven-butiken på Sveavägen 71-73 i Stockholm.– Jag har gått till final tre gånger och äntligen vinner jag. Det är helt fantastiskt. Den här utmärkelsen betyder otroligt mycket, inte bara för mig utan för hela mitt team. Tillsammans har vi skapat något att vara stolta över, och vi ser fram emot att fortsätta växa och utvecklas, säger Hozan Faka.
Delas ut på rikstäckande konferensRiksmötet är en konferens som RCS anordnar varje år och som samlar franchisetagare, leverantörer och medarbetare från RCS servicekontor. Det pågår under två dagar och är ett tillfälle att tillsammans fira framgångar från det gångna året och sätta mål och riktning för kommande år.
– Med sitt engagemang, sin innovationsförmåga och sina exceptionella ledaregenskaper har dessa köpmän inte bara bidragit till sin egen verksamhets framgång, utan också till att stärka vårt varumärke över hela Sverige. Det är särskilt glädjande att få dela ut denna utmärkelse för tredje gången till Roya och Zaki och för första gången till Hozan. De representerar allt det som är viktigt för oss på RCS – service i världsklass, värderingsstyrt ledarskap och viljan att alltid bli lite bättre, säger Anna Wallenberg, vd på Reitan Convenience Sverige.
Juryns motiveringar
Pressbyrån: Årets Köpman på Pressbyrån är en sann ambassadör för varumärket och inspiratör för hela kedjan. Att förplikta sig, våga vara annorlunda och utmana sig själv är köpmannens kännetecken. Genom ett exemplariskt genomförande av varje detalj överträffar butiken driftstandarden år efter år och sprider kärlek och värme hela vägen ut mot kund. Kollegor från hela landet, såväl som utanför Sveriges gränser, åker dit på inspirationsresa för att kopiera den perfektion och stolthet köpmannen och dess team har skapat. Denna köpman kommunicerar tydligt sitt mål och sin vision till sina medarbetare och sitt regionsteam för att tala om vad de vill och vart de ska. Genom att ständigt utveckla, ivrigt överträffa butiksmålen och hitta nya kanaler att jobba med representerar denna köpman precis vad vår värdering positiv och offensiv innebär.
7-Eleven: Årets Köpman på 7-Eleven är en stolt köpman som verkligen brinner för vårt varumärke och med sitt stora engagemang visar viljan att vara en del av att ta kedjan in i framtiden. Med inställningen att ingen detalj är för liten eller oviktig arbetar han hängivet tillsammans med sitt team för att säkerställa att varje kund som kommer in i butiken blir imponerad. Denna köpman missar aldrig chansen att vara med och testa nya uppslag, vare sig det gäller produktnyheter, butikslayout, exponeringssätt eller alternativa försäljningskanaler. Genom att generöst dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter med både personal och köpmän över hela landet har han blivit en enormt uppskattad ledare och kollega. Med kedjans bästa som främsta motivationsfaktor är han också bra på att "unna och beundra". Han lyfter gärna fram andra köpmän, nya såväl som erfarna, som kommer med bra idéer och initiativ. Sedan december 2024 har han även tagit steget in på Pressbyrån och det är med stor förväntan som vi ser fram emot hans fortsatta resa.