Reitan Convenience Sverige inleder samarbeten med matbanker i hela landet

Som ett led i att arbeta för minskat matsvinn ingår Reitan Convenience Sverige ett samarbete med den ideella föreningen Ätbart. Samarbetet går ut på att koppla ihop matbanker runt om i landet med sina närmaste Pressbyrån eller 7-Eleven för donationer av mat och fika som blir över.

Enligt Naturvårdsverket slängs över en miljon ton livsmedel årligen. Ätbart, en ideell organisation, grundades 2019 för att minska just matsvinnet i Sverige. Det senaste året har organisationen genomfört en landsomfattande kartläggning av matbanker och i dag är ett stort antal matbanker anslutna till Ätbarts nätverk. Under vintern 2023 inleds därför ett storskaligt matchningsarbete mellan matbankerna och de drygt 400 Pressbyråer samt 7-Eleven runtom i landet.

- Tyvärr slängs det väldigt mycket livsmedel i samhället - som i de flesta fall går helt utmärkt att äta. På Reitan Convenience Sverige arbetar vi aktivt för att minska vårt matsvinn och arbetar på flera fronter för att nå våra mål. Genom vårt samarbete med Ätbart kan vi minska mängden överblivna varor ännu mer samtidigt som vi får en möjlighet att stötta de som har det tufft, säger Linnéa Borgström, HR- och Hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience Sverige.

    När matchningen är gjord säkerställer Ätbart att parterna har tillgång till relevant information om bland annat livsmedelshantering och regelverk. Allt för att underlätta kontakten mellan butikerna och matbankerna så att så mycket som möjligt doneras till människor i behov.

    - På Ätbart ser vi i dag ett ökat behov av matdonationer där matbankerna möter fler människor i utsatthet än vad de kan tillgodose. Därför är vi mycket glada över detta rikstäckande samarbete med Reitan Convenience Sverige där vi tillsammans kan bidra till att mer mat når behövande istället för att kastas, säger Julia Berglund, verksamhetsutvecklare för Svenska matbanksnätverket på Ätbart.

    Minskat matsvinn viktigt hållbarhetsmål

    På Reitan Convenience Sverige verkar man sedan lång tid tillbaka för ett minskat matsvinn med målet att ha ställt om verksamheten till cirkulära flöden samt nollavfall senast 2030. Bland annat finns ett flerårigt samarbete med appen Karma och tidigare i år lanserades kampanjen “Win win mot svinn” på Pressbyrån och 7-Eleven, där produkter som närmar sig bäst-före datum säljs till ett lägre pris. Genom samarbetet med den ideella organisationen Ätbart intensifieras därmed arbetet mot ett minskat matsvinn.