Årets viktigaste gåva är samtalet - Friends Snackstartare hjälper vuxna att ta initiativet

Många unga upplever kränkningar och trakasserier men saknar vuxna att vända sig till. Forskning visar samtidigt att närvarande vuxna kan göra stor skillnad. Nu lanserar 7-Eleven, Pressbyrån, Coca-Cola i Sverige och Friends en samtalskortlek som ska hjälpa vuxna att få igång viktiga samtal med unga i vardagen.

Lanseringen sker inom ramen för Vux Upp, ett nytt initiativ där parterna samverkar för att stärka vuxnas närvaro i ungas liv. Friends Snackstartare, en kortlek framtagen för att hjälpa vuxna få igång samtal om sådant som faktiskt betyder något, är den första aktiviteten inom initiativet.

Kortleken bygger på forskning om vad som fungerar för att motverka mobbning och utsatthet. Friends Snackstartare innehåller runt 40 frågor som tränar ungas färdigheter som problemlösning, empati, gränssättning, konflikthantering och hjälpsökande. De öppna frågorna med förslag på följdfrågor ska bidra till att sänka tröskeln till viktiga samtal mellan vuxna och unga.

– Vi vet att återkommande, engagerade samtal mellan vuxna och unga har stor betydelse, särskilt när det gäller nätkränkningar. Därför vill vi ge fler vuxna ett verktyg för att få igång snacket, oavsett om det sker runt köksbordet, i bilen eller under spelets gång, säger Tor Löwkrantz Waxin på Friends.

Friends Snackstartare säljs exklusivt på Pressbyrån och 7-Eleven över hela landet under perioden 15–28 december. Kortleken finns dessutom digitalt som ett kostnadsfritt spel i 7-Elevens app Corner Club och Pressbyråns app Pressbyrån Kompis.

– Julen är en tid då många har lite mer tid för varandra, och då hoppas vi att Friends Snackstartare kan bidra till fler stunder av gemenskap och samtal som faktiskt kan göra skillnad, säger Linnéa Borgström, HR- och hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience Sverige.

Om Vux Upp
Vux Upp är ett samarbete mellan Coca-Cola i Sverige, 7-Eleven och Pressbyrån tillsammans med Friends. Fyra starka aktörer som förenas av samma drivkraft: att främja trygghet och inkludering i samhället och bidra i arbetet mot mobbning bland unga.

Om Reitan Convenience Sverige
Reitan Convenience Sweden AB (RCS) är franchisegivare för Pressbyrån, 7-Eleven och Pressbyrån PBX i Sverige. Varje dag besöker cirka 300 000 personer någon av de 400 servicehandelsbutiker i landet, där varje enskild butik drivs av en franchisetagare. Genom stolta franchisetagare vill man leda vägen mot framtidens convenience och erbjuda sina kunder en bättre vardag. RCS ägs av det norska familjeföretaget REITAN som bedriver verksamhet i Norden och Baltikum. ReitanConvenience.se

Om Coca-Cola i Sverige
Coca-Cola AB ansvarar för marknadsföringen av några av världens mest kända varumärken av icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Varumärkena i vår svenska produktportfölj är Coca-Cola®, Fanta®, Sprite®, MER®, bonaqua®, Powerade® och Royal Bliss®. I Jordbro utanför Stockholm producerar Coca-Cola Europacific Partners Sverige AB cirka 1,4 miljoner liter dryck varje dag. För ytterligare information besök gärna coca-cola.se.

Om Friends
Friends är en icke vinstdrivande barnrättsorganisation som arbetar för att varje barn ska få växa upp utan mobbning eller kränkningar. Organisationen främjar trygga miljöer för barn och unga, förebygger att mobbning uppstår i skola och idrott, och ger stöd när mobbning sker.