Reitan Convenience Sverige presenterar starkt 2024

Reitan Convenience Sverige lämnar ett framgångsrikt 2024 bakom sig med ökad omsättning för tredje året i rad efter de utmanande pandemiåren. Bland årets framgångar finns 7-Elevens nya koncept, framsteg inom hållbarhetsarbetet med bland annat minskat palmolja i sortimentet och ett fördjupat samhällsengagemang. Det visar bolagets års- & hållbarhetsredovisning för 2024.

Reitan Convenience Sverige (RCS) är en del av koncernen Reitan Retail som är verksam inom convenience, dagligvaruhandel och mobilitet, som under 2024 omsatte totalt 132 miljarder norska kronor. I Sverige är företaget en ledande aktör på conveniencemarknaden med drygt en fjärdedel av marknadsandelarna, där Pressbyrån stod för 20 procent och 7-Eleven 5,9 procent under 2024. Den totala systemövergripande omsättningen, inklusive alla butiker, nådde 2024 drygt 4 miljarder kronor, vilket betyder en ökning för tredje året i rad sedan pandemiåren. Centralt omsatte Reitan Convenience Sverige 1 058 miljoner kronor under 2024.

– Med tydliga mål, starka samarbeten och modet att tänka nytt har vi lyckats navigera framgångsrikt i en föränderlig omvärld. En av årets höjdpunkter är vårt nya 7-Eleven-koncept, som stärkt kundupplevelsen samtidigt som det lett till ökad försäljning och lönsamhet, säger Anna Wallenberg, vd på Reitan Convenience Sverige.

Fortsatta framsteg i hållbarhetsarbetet
Reitan Convenience Sverige har under året fortsatt att utveckla sitt hållbarhetsarbete. Ett exempel är det fortsatta arbetet med uppförandekoden för leverantörer, Supplier Code of Conduct, som ska bidra till en mer hållbar leverantörskedja inom allt från transparens till klimat, råvaror, tillsatser och förpackningar.

Nya förpackningslösningar har lett till minskad plastanvändning med över 11 ton, och flera insatser har gjorts för att minska matsvinn.

Andelen sålda ätbara produkter som innehåller palmolja har under 2024 minskat från 25 till 19 procent. Målet är att palmoljan ska vara helt utfasad ur sortimentet till 2028. Dessutom pågår ett arbete för ett hälsosammare sortiment med mindre rött kött och socker, bland annat genom portionskontroll och produktutveckling inom dryck och färdigpackad mat.

– Jag ser vårt hållbarhetsarbete som en möjlighet att stärka vår affär. Målet framåt är tydligt: vi ska leva upp till våra högt ställda hållbarhetsambitioner för att kunna leverera service i världsklass även i framtiden, säger Anna Wallenberg.

Engagerade medarbetare – och fortsatt arbete för ökad jämlikhet
Företaget har en hög engagemangsnivå bland medarbetarna, där hela 91 procent uppger att de känner sig engagerade i arbetet. 53 procent av RCS franchisetagare och 22 procent av de anställda på servicekontoret har utländsk bakgrund. När det kommer till könsfördelning utgörs 58 procent av de anställda på servicekontoret av kvinnor. Bland franchisetagarna ligger siffran på 52 procent.

– Årets redovisning visar att vi har gjort framsteg inom mångfald och inkludering och vi arbetar aktivt för att bli ännu bättre i frågan. I en osäker tid är vi fast beslutna att fortsätta arbeta för inkludering, bred representation och starkt samhällsengagemang, säger Linnéa Borgström, HR- och hållbarhetsdirektör på RCS.

Ett urval av 2024 års hållbarhetsarbete:


  • Pressbyråns spjutspetsbutik inom hållbarhet, Pressbyrån PBX, har flyttat till centrala Stockholm. Sortimentet är baserat på RCS hållbarhetsstrategi, med fokus på minskad miljö- och klimatpåverkan, produktion under goda arbetsförhållanden och en sundare livsstil för kunderna.
  • Franchisetagarna genomförde omkring 400 initiativ för att stötta sitt närområde, från fika till äldreboenden till monetära insamlingar till ideella organisationer. Dessa aktiveringar sker inom ramarna för RCS initiativ Lokala Hjältar.
  • Andelen ätbara produkter med palmolja har minskat från 25 till 19 procent
  • Plastanvändningen har minskat med över 11 ton
  • Samarbeten med organisationer som Jobbsprånget, Arbetskamraterna och Regnbågsfonden som bidrar till fler möjligheter för underrepresenterade grupper att ta plats
  • Satsningar på ett hälsosammare sortiment med mindre rött kött och socker
  • Fortsatt arbete för ökad jämställdhet, mångfald och inkludering i organisationen