Reitan Convenience Sverige blir ny samarbetspartner till Regnbågsfonden

Som en del i Reitan Convenience Sveriges arbete med att verka för ett öppet och inkluderande samhälle inleder bolaget nu ett samarbete med den ideella organisationen Regnbågsfonden. I ett första steg kommer samarbetet att tas ut till bolagets 7-Eleven-butiker i form av försäljning av särskilda regnbågsformade pins.

Regnbågsfonden ger finansiellt stöd till organisationer och projekt i länder där regnbågspersoner diskrimineras, förföljs och dödas. Samtidigt är en viktig del i Reitan Convenience Sveriges hållbarhetsarbete att verka för ett mer öppet och inkluderande samhälle oavsett sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck.

Under Pride i Göteborg, Malmö och Stockholm kommer 7-Eleven därför att sälja Rainbow Pins - pins speciellt framtagna för att fira Regnbågsfondens 10 års-jubileum. Varje Rainbow Pin kostar 60kr och hela summan går oavkortat till organisationen och deras viktiga arbete i världen.

- Att stå upp för grundläggande demokratiska värderingar är en rättighet som måste få finnas för alla oavsett vem man älskar. Med tanke på det nuvarande omvärldsläget känns vårt samarbete med Regnbågsfonden därför väldigt aktuellt, säger Lennart Schultz, marknads- och kommunikationschef för Reitan Convenience i Sverige.

Samarbetet med Regnbågsfonden är inte första gången som Reitan Convenience Sverige öppet visar sitt stöd HBTQ+ personer. 7-Eleven har tidigare varit huvudsponsor för Stockholm Pride och under 2013 bytte Pressbyrån namn på sina butiker till bland annat “Bögbyrån” och “Transbyrån” under Pride.

- Vi är verkligen glada över att våra Rainbow Pin kommer att säljas på 7-Eleven eftersom varumärket är en självklar del i våra städer och har därmed enorm räckvidd. Tyvärr ser vi tendenser till en oroande utveckling både i Sverige och i världen och vårt partnerskap med Reitan Convenience Sverige är ett viktigt ställningstagande för allas rätt att älska och vara vem de vill. Alla som besöker en 7-Eleven kan vara med och göra skillnad genom att köpa en pin, säger Nina Jonsson, styrelseordförande för Regnbågsfonden.

Lanserar ny kampanj inför Pride

Utöver försäljningen av Regnbågsfondens Rainbow Pins kommer 7-Eleven att även lansera en ny Pride-relaterad kampanj. Den äger rum i Göteborg samtidigt som West Pride (5-11 juni), i Malmö samtidigt som Malmö Pride (5-8 juli) och slutligen i Stockholm under Stockholm Pride (31 juli-6 augusti)

- Med den här kampanjen vill vi förstärka bilden av 7-Eleven som en öppen och inkluderande plats där alla är välkomna - såklart med en kul twist som visar sig under West Pride, avslutar Lennart Schultz.