Senaste innovationen till Pressbyrån: Världsunik korv lanseras - från kött till vego för varje tugga

Via sitt living-lab PBX tar Pressbyrån nu nästa stora kliv mot framtidens convenience genom att lansera Transitionkorven. Det är en unik korv som övergår från kött- till helt växtbaserad för varje tugga. Syftet är att utmana fler köttätare att testa växtbaserat.

Korv med bröd är en klassiker på Pressbyrån. Samtidigt vet vi i dag att en stor del av av de globala utsläppen av växthusgaser kommer från köttindustrin. Med Transitionkorven vill Pressbyrån, genom sitt living-lab PBX, snabba på omställningen mot vegetariska alternativ och slå ett hårdare slag för att även få de mest envisa köttätarna att testa nytt.

– Vi vet att köttkonsumtionen behöver minska, men trots det finns det en oro att vegetariska alternativ inte ska vara lika goda eller mättande. Med Transitionkorven vill vi utmana våra kunder att prova något nytt samtidigt som vi visar att växtbaserade korvar kan vara minst lika goda som köttkorvar, säger Lennart Schultz, Marknads- och kommunikationschef på Reitan Convenience Sverige.

Korven är världens första i sitt slag då den stegvis går från att vara köttbaserad i ena änden till helt växtbaserad i den andra änden. Den är framtagen i samarbete med Peas of Heaven som har tagit fram den växtbaserade delen av korven och Härryda Karlsson för köttinnehållet. Även korvskinnet är helt växtbaserat.

– Transitionkorven ligger oss väldigt nära hjärtat eftersom vi själva kommer från ett köttbolag och har som mål att göra transformationen från kött till vego så enkel och god som möjligt. Vi anser att en förutsättning för att välja vego är att gilla de växtbaserade alternativen mer och då är smaken central - det måste smaka gott, säger Tobias Gerefalk, Key Account Manager på Peas of Heaven.

Framtidens hållbara convenience
Transitionkorven är en innovation från Pressbyrån och 7-Elevens living-lab, tillika butik, PBX, belägen på universitetsområdet Albano i Stockholm. Med PBX vill man testa, utmana och prova sig fram för att hitta nya vägar till framtidens hållbara convenience.

– PBX är vårt sätt att utmana både oss själva och conveniencebranschen som helhet för att hitta nya vägar till mer hållbara val. Alla produkter som säljs på PBX är noga utvalda ur en rad hållbarhetskriterier och är anpassade efter planetens gränser. Faktum är att vi i dag säljer en rad produkter på Pressbyrån och 7-Eleven som hade sin början hos oss på PBX, säger Linnéa Borgström, HR- och Hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience Sverige.

    – Transitionkorven berättar om den resa som vi behöver göra med vår matkonsumtion; vi börjar äta korv innehållande kött för att successivt börja öka mängden vegetariskt innehåll. Om framtiden kommer att vara 100 procent vegetarisk återstår att se, vi vill oavsett utmana attityden och visa att en korv kan baseras på annat än bara kött, avslutar Tobias Gerefalk.

    Transitionkorven finns att köpa på utvalda Pressbyrånbutiker runt i Sverige och på living-labbet PBX från och med den 11 september, vid sidan av vanliga korvar och helt växtbaserade korvar. Besök PBX.se för den kompletta butikslistan och för mer information.

    Om PBX
    PBX är Reitan Convenience Sveriges living-lab med ambitionen att bli framtidens mest hållbara convenience. Vi testar, utmanar och provar oss fram för att hitta nya vägar till hållbara val. I PBX-butiken i Albano i Stockholm finns ett noga utvalt sortiment anpassat efter dina behov och planetens gränser. Läs mer på pbx.se.

    Om Peas of Heaven
    Peas of heaven föddes ur ett över 100 år gammalt familjeföretag, fokuserat på delikatesskött och charkuterier. När familjens två söner tog över verksamheten insåg de att vi alla måste ändra vårt sätt att äta om vi vill rädda planeten, de insåg likväl att de flesta fortfarande älskar kött. Så de tog all sin kunskap om vad som får kött att smaka bra och bestämde sig för att utveckla och producera riktigt goda växtbaserade alternativ. Peas of Heavens mål är att göra det enklare för alla att äta mer vegetariskt.