Viktiga framsteg i Reitan Convenience i Sveriges hållbarhetsarbete 2022
Nu publicerar Reitan Convenience i Sverige sin års- och hållbarhetsredovisning för 2022. Det senaste året har präglats av betydande steg mot en mer hållbar verksamhet, bland annat genom goda samarbeten med leverantörer och grundliga energieffektiviseringsåtgärder. Och trots tuffare tider har bolaget stärkt sin affär.
Enligt den senaste års- och hållbarhetsredovisning ökade Reitan Convenience Sverige (RCS) sin omsättning med 53 procent till 693 miljoner kronor under 2022 jämfört med 454 miljoner kronor under 2021, när pandemin var på topp.
–Efter två tuffa pandemiår med minskad rörelse bland befolkningen som resultat är det glädjande att äntligen få se en vändning på den negativa trenden. Jag är väldigt stolt över våra franschisetagare och det engagemang de har visat, trots att många har haft det tufft, säger Anna Wallenberg, vd för Reitan Convenience i Sverige.
Vidare kännetecknades det senaste året av stora steg framåt i Reitan Convenience i Sveriges långsiktiga hållbarhetsarbete. Bland annat är målet att ha halverat klimatavtrycket i alla led samt att alla varor och tjänster i butikerna ska produceras på ett sätt så att viktiga ekosystem skyddas innan 2030. Under det gångna året har man bland annat genomfört kartläggningar kring matsvinn och energieffektivisering för att framöver kunna se vilka åtgärder som krävs för att nå målen.
Ur ett hälsoperspektiv har socker och E-nummer helt fasats ut från alla köttkorvar i både Pressbyrån och 7-Eleven. För 7-Eleven har ett nytt koncept tagits fram med tydligare matfokus och hälsosammare sortiment och även tagit in en ny kaffeleverantör som kan påvisa full spårbarhet från odling till butik.
– Som branschledare behöver vi ta ansvar för att definiera conveniencebranschens framtid. Vi behöver framför allt utveckla vår affär där vi gör det enklare för kunden att göra hållbara val, fortsätter Anna Wallenberg.
Samarbeten nyckeln till hållbar omställning
En av de stora utmaningarna för hållbarhetsarbetet är leverantörskedjan. Produkterna som säljs i Pressbyrån, 7-Eleven och PBX står nämligen för cirka 80 procent av det totala klimatavtrycket hos Reitan Convenience i Sverige.
För att driva en omställning av sortimentet var bolaget under 2022 det första svenska storföretaget att ansluta sig till Consupedia, en databas utvecklad av svenska forskare som visar produkters påverkan ur ett miljö-, hälso- och rättviseperspektiv. En första analys av produktsortimentet har nu genomförts, med särskilt fokus på riskråvaror.
– Att ta sig an frågor som bland annat rör hur vi ska kunna bli klimatneutrala eller driva en verksamhet som inte genererar avfall är komplext och det finns inga enkla genvägar. Därför är vi övertygade om att det bara är tillsammans med våra leverantörer som vi kan göra skillnad på riktigt och ser fram emot att fortsätta det goda samarbetet även framåt, säger Linnea Bergström, HR- och hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience i Sverige.
Ett urval av genomförda hållbarhetsinsatser under 2022:
- Lansering av animalisk korv utan socker och E-nummer hos Pressbyrån och 7-Eleven. Målet för 2023 är att helt utesluta nötkött i korvarna, som generellt sett har högre klimatpåverkan än fläsk- och kycklingkött.
- Tagit fram en ny bilaga till Code of Conduct med måldatum för när bolaget ska begränsa försäljning av riskråvaror som palmolja och tobak i form av traditionella cigaretter
- Energieffektiviseringsåtgärder i butik såsom installation av dörrar eller lock på kylar, implementering av timers på dryckeskylar samt utbildningar och verktyg för franschisetagare.
- Ökat fokus på att minska matsvinnet, där antalet produkter som sålts genom Karma ökade med 33 procent, eller drygt 10 000 artiklar.
- Kartläggning kring strukturella skillnader för att skapa en nulägesbild kring jämställdheten inom organisationen.
- Insatser för att främja ungas läslust, exempelvis genom att ta fram ett specialnummer av Bamse.